Sabtu, 19 Mac 2011
10 Ulasan

Latihan Industri - Persepsi Pelajar dan Hakikatnya.

Sabtu, Mac 19, 2011


Seringkali kedengaran daripada pelajar yang membuat praktikal akan keluhan ini

Bosannya, asyik diberi tugasan yang sama sahaja. Penat asyik tulis dalam laporan benda yang sama sepanjang minggu!

Polisi latihan industri atau praktikal adalah memberi satu pendedahan kepada para pelajar dan mahasiswa / mahasiswi akan dunia pekerjaan. Selain itu pelajar juga tidak akan dapat kejutan budaya apabila melangkah masuk ke dalam dunia pekerjaan setelah tamat pengajian kelak. (Memang bagus latihan industri ni sebab rata-ratanya mengalami sindrom kejutan budaya apabila mula menjalankan latihan industri ini)



Tanggapan yang biasa apabila mereka mengganggap bekerja adalah membuat suatu perkara yang berbeza - beza pada setiap hari bekerja sebagaimana mereka belajar. Tetapi tanggapan mereka silap sama sekali dan akhirnya kebosanan melanda diri mereka apabila setiap hari diberikan kerja yang sama sepanjang tempoh mereka melakukan latihan industri. Itulah hakikat apabila bekerja, kita akan diberi satu skop kerja yang akan dilakukan pada setiap hari, setiap jam waktu bekerja dan mendapat gaji yang setimpal dengan kerja yang kita lakukan. Ianya akan menjadi sesuatu yang luar biasa apabila bos kita memberikan satu tugasan yang berbeza daripada kebiasaan yang kita lakukan. (Itupun jika ada. jika tiada mengadaplah kerja yang sama sepanjang praktikal itu).


Tidak kurang juga mengharapkan mereka yang ingin membuat latihan industri berdasarkan sijil mereka (diploma, ijazah sarjana muda) dan tidak mahu membuat kerja-kerja yang tidak setaraf dengan sijil mereka. Harapan tinggal harapan kerana jarang-jarang sesebuah organisasi memberi tugasan yang setaraf dengan sijil mereka. (Mereka ni lupa yang diorang belum tamat belajar lagi. Jadi memang mereka masih tidak layak untuk membuat kerja setaraf dengan sijil mereka.. )

Ada sesetengah daripada pelajar mengharapkan elaun hasil daripada kerja yang mereka lakukan. Jika organisasi tersebut menyediakan elaun, bersyukurlah kerana masih ada rakan - rakan mereka tidak mendapat sebarang elaun mahupun saguhati di atas kerja-kerja yang mereka lakukan. Anda sepatutnya bersyukur kerana diberikan peluang untuk membuat latihan industri di organisasi tersebut (Ada sesetengah organisasi tidak membenarkan pelajar melakukan latihan industri di organisasi mereka atas sebab-sebab tertentu) dan bukannya meminta yang bukan-bukan.

Ada yang mengganggap apabila latihan industri adalah membuat praktikal di atas semua perkara yang telah diajar di institut pengajian mereka. Mungkin ada betulnya tetapi yang selalunya berlaku adalah sebaliknya kerana apa yang dilakukan ketika praktikal hanya 10% sahaja daripada apa yang di ajar di ipt mereka. Satu bonus kepada anda jika apa yang anda belajar di ipt dan institut kemahiran dipraktikkan sepenuhnya ketika latihan industri di organisasi yang menerima anda tetapi hal ini jarang berlaku. (Mungkin sebab salah pilih organisasi kot...).

Selalunya pihak organisasi akan bertanya samada pihak ipt memberikan senarai kerja yang perlu dilakukan pelajar itu sepanjang mereka praktikal dan selalunya pihak ipt memberi kebebasan kepada organisasi memberikan tugasan asalkan berkaitan dengan sijil mereka. (Ada juga yang diberikan tugasan yang tiada kaitan dengan taraf sijil mereka)

Itulah serba sedikit tanggapan para pelajar , mahasiswa dan mahasiswi kita mengenai persepsi latihan industri dan semoga mereka berjaya dalam menjalankan latihan industri dan menamatkan pengajian dengan jayanya.


p/s: Agak serius entri pada hari ini. Sampai berkerut-kerut nak membacanya nie.. haha

10 Ulasan:

Orang Kampung berkata...

panjang betoi..
haha..
aku time praktikal dlu, mmg kerja sama ja.. haha..
aku jdi PM.. bukan Perdana Menteri..
Photostat Manager.. haha

Are RicH K berkata...

hahah.. bnyk sgt keluhan aku dgr psal bdak prktikal.. bagi sebab trus.. hahaha...
ok ape 2.. agak2 bos ko tau x camana nak photostat.. hahaha

chii berkata...

mcm chii time praktikal dulu lg la..budak satu univ je da 10 org..student uitm 4 org..budk politeknik 2 org..lain2 univ 2 org..punya la pack..sampai da tade keje dibuatnya..tp yg special nya kitorang..dlm seminggu..kitorang dpt 3 hari cuti.ehehe..

Are RicH K berkata...

Chii - wah.. meriahnya sampai 10 pelatih... dan bestnya.. 3 ari cuti dalam seminggu.. den cti sabtu dan ahad.. mc sehari aje..tu pun kna marah ngan dr.. hahah

chii berkata...

ha ah..kitorang mcm dpt kelebihan sket la..sebab ada pernah skali tu kitorang mcm x puas ati ngn managemnt la..studnt IT..tp wat marketing..pastu mmg tade keje..wat surat la..yg satu hr lagi cuti tu..kirenya kitoran bekerja dari umah/ostel :D

Are RicH K berkata...

chii - oh.. macam itula pula kisahnya.. oklah tue.. management fleksibel.. ngeee

chii berkata...

fleksibel la sgt..tu pun pas kami2 protes kata tade keje./.ahaha

Are RicH K berkata...

oh.. patut pun.. .macam itu kisahnya.. huhu

zam berkata...

dpt pengalaman keje tanpa elaun kat kilang sawit felda...hahahahahahha..

Are RicH K berkata...

skang sape y praktikal kat felda ada elaunkan.. hohoho

 
Toggle Footer
Top