Sabtu, 21 September 2013
7 Ulasan

5years Blog's Birthday Contest~

Sabtu, September 21, 2013

Secara kebetulan, ini adalah penyertaan saya yang ke 5 untuk pertandingan secara atas talian. Kali terakhir saya menyertai pertandingan ini pada tahun 2011 dan ada blog yang saya sertai telah pun mati. Tuan empunya blog adalah Cikgu Aini menerusi blognya iaitu Petal of Words.. Minnajihin... Beliau mempunyai beberapa blog yang lain yang mempunyai tema yang berbeza. Walaupun Cikgu Aini mengatakan saya telah pun lama di dalam dunia blog iaitu 2 tahun lebih awal dari beliau, tetapi Cikgu Aini lebih istiqamah di dalam penulisan blognya berbanding saya yang tidak konsisten dan bergantung pada mood dan kelapangan masa saya.

Diantara syarat penyertaan ini adalah:

1. Hanya untuk followers (yang masih belum follow u have to follow first) 
   Orang ke 907.. hahaha.. sori cikgu.. 

2. Buat 1 entri, copy tajuk seperti yang tertera.. dan link ke entri ini.
   Sama tak dengan tajuk pertandingan itu dan link itu telah pun diletakkan pada ayat tertentu.

3. Sila beri komen penambahbaikan dan cadangan #apa-apa sahaja tentang blog cikgu aini.. @ainblogger.

 Kandungan blog 
 Saya tidak apa-apa nak sentuh kerana itu adalah hak ekslusif cikgu aini. 

Follower
Cikgu meletakkan follower dibahagian atas dan saya tidak merasakan ia perlu berubah kerana ini adalah penghargaan cikgu kepada pengikut setia cikgu yang sentiasa menyumbang trafik kepada blog cikgu.

Link Within
Saya amat ingin tahu akan kewujudan widget ini pada sebelah kiri blog dan saya tidak nampak ianya berfungsi dengan baik berbanding di sebelah bawah setiap entri.

Reka letak blog
Susunan reka letak blog sangat penting kerana ia adalah untuk memudahkan pembaca mencapai informasi seperti arkib, pos popular dan lain - lain yang dirasakan perlu. Mungkin cikgu perlu mempertimbangkan penggunaan reka letak yang mempunyai tiga lajur (3 column) berbanding sekarang (2 column).

Label
Cikgu Aini tidak menggunakan labels pada setiap entri cikgu atau cikgu menyembunyikannya? ^_^. Penggunaan labels ini memudahkan cikgu untuk membuat pintasan (short cut) kerana pembaca mungkin mempunyai minat tertentu di dalam penulisan cikgu.

Blogger profile atau facebook widget?
Cikgu pilih salah satu yang mana cikgu berkenan ataupun cipta satu hyperlink kepada blogger profile seperti Link yang bertajuk Mengenai Saya (about me).

Search widget
Apa kata search widget diletakkan di atas dan bukan di bawah kerana secara umumnya carian akan diletakkan di atas dan jarang-jarang meletakkannya di bawah ataupun tukar tempat dengan follow by email widget.

Iklan
Salah satu cara mendapatkan pendapatan secara pasif. Nampaknya cikgu menggunakan 2 daripada 3 widget yang disediakan pihak pengiklan dan malangnya saya menggunakan ads block dan saya tidak nampak iklan cikgu. Maaf cikgu. Jika boleh minimumkan penggunaan iklan dan menggunakan bentuk iklan yang sesuai. Selain itu tempatkan ditempat yang mudah dilihat oleh pembaca.

Countdown 
Blog ini mempunyai nilai sentimental tersendiri bagi cikgu dan saya percaya jika cikgu menggunakan template blog yang menggunakan 3 lajur (3 column), saya percaya ia akan lebih tersusun.

RSS Feed
Saya percaya jika cikgu menggunakan custom free template, RSS Feed telah disediakan dan tidak perlu menggunakan widget dan mungkin sedikit ilmu dan kepakaran di dalam mengubah kod pada template tersebut diperlukan.

Feedjit live traffic
saya  suka widget ini tetapi jika cikgu merasakan ianya perlu, letak batasan (limitation) hanya 5 kemaskini kerana jika meletakkannya 10 kemaskini, blog anda tidak seimbang.

Pemilihan template
Pastikan pemilihan template bersesuaian dengan visi dan misi blog ini (macam biasa dengar aje nie... lalalala). Maksimum 4 warna sahaja dan tidak menggunakan terlalu banyak warna keran ini akan mencacatkan pandangan mata pembaca.

Mutiara kata
Saya suka dan apakata cikgu menggunakan sedikit ilmu html dan menjadikannya dalam bentuk scroll text.

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Allah bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Allah pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Allah lah penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.." ameen~~~[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]

Sedikit sebanyak dapat menjimatkan banyak ruang.

Comment
Apakata komen / ulasan dalam bentuk popup windows (Boleh diubah pada blog setting).

Akhir kata, saya percaya jika cikgu menggunakan custom template 3 column, semua widget yang cikgu ada tidak perlu dibuang dan hanya perlu disusun kembali mengikut keutamaan dan membayangkan cikgu adalah pembaca dan soal kepada diri cikgu - Apa yang pembaca mahu dari blog cikgu?

4. Dah siap, tagged (sekurang-kurangnya seorang.. lebih ramai lagi bagus) kawan.. sila paste URL awak dalam ruangan comment entri ini... 

saya mahu tagged cikgu nunu. :p

Penyertaan sebelum 30 September 2013, jam 12mlm. Pengumuman pemenang akan dilakukan sebelum 15 Oktober 2013.

Mungkin berkerut-kerut cikgu membacanya dan maaf andai terlalu banyak komen dan cadangan penambahbaikan pada blog cikgu. ^_^

p/s: Agak-agak keluar tajuk tak karangan saya cikgu?

7 Ulasan:

Cikgu Aini berkata...

^_^ #terkedu... haha so many things have to improve in term of technical & allignment, arrangement ect.. anyway, tqsm good essay!... Kritikan & cadangan yang bagus!... insyaAllah majulah blog untuk bloggers!

ArericH K. berkata...

xper.. slow3.. seminggu menelaah blog cikgu... ^_^

Cikgu Aini berkata...

^_^ ye ke... tak pitam ke? Apepun; good effort!..boleh jadi lecturer Information System uitm ni..hi hi.. tq

ArericH K. berkata...

alang2 nak mnta review... tu y bagi idea, komedn dan cadangan.. hehehe..

degree x lepas lagi nie.. huhu

Cikgu Aini berkata...

Oh ye ke... ingatkan skrg study for master. Oh xpe slowly. Yg penting disiplin

Cikgu Aini berkata...

http://ainblogger.blogspot.com/2013/10/senarai-peserta-blogs-birthday-contest.html?m=1

Stay tune...

Cikgu Aini berkata...

http://ainblogger.blogspot.com/2013/10/maaf-terlambat-pemenangnya-adalah.html?m=1

 
Toggle Footer
Top