Khamis, 12 November 2009
0 Ulasan

kisah sebuah bengkel motosikal di cheras...

Khamis, November 12, 2009
semalam.. moto saya ada sedikit msalh.. terasa bergegar lak bla tukar gear.. member kata sprocket (org kita kata spoket) problem... bek g tukar cepat sebelum moto jem dan leh merosakkan enjin moto.. senario y teruk adalah kemalangan.. (jalan kat kl nie agak bahaya gak.. keta, lori, bas mahupun moto suma bawak laju y amat)...

ketika pulang.. terasa makin teruk.. tawakal ajela.. harap sampai ke destinasi dengan selamat... akhirnya tiba ke kedai moto.. mekanik tue tunggang moto saya tuk test samada dakwaan saya betul ke tidak dan keputusannya tepat seperti yang dijangkakan.. Chief mekanik kata " bkn setakat spoket u problem, u pnya valve (kata member bal) pun kuat gak bunyinya... timing tinggi 2)...

kemudian "kau tim" ngan die.. amik spoket y mahal sket (spoket stended aje..) .. mengenangkan moto nie tuk jalan jauh, g keje, balik kg, g kursus, outstation dan sewaktu dgnnya... kata orang lama alah membeli menang memakai... yang menarik perhatian saya chief mekanik nie OKU (orang kurang upaya)..tetapi mempunyai pengalaman yang luas dalam membaiki moto.. dengar sahaja sudah boleh agak apa masalahnya (saya nie kalo bab repair pc taula.. bab moto baru nak blaja sket2... heee).. Apa yang membuatkan saya hormat pada dia, dia akan menjelaskan satu persatu apa masalah dan cara penyelesaian.. ada sesetengah bengel die takkan cerita apa-apa pun... kita bagitau apa msalah, die tgk dan repair.. die kata siap kita bayar.. done.. x cerita apa-apa pun...

 Sesuatu y agak menarik pada bengkel tersebut, perkhidmatan yang diberikan.. jika kita tukar minyak enjin ( minyak itam kata orang).. mereka akan memeriksa keseluruhan moto tersebut.. memastikan moto dlaam keadaan optimum.. mcm ketatkan rantai , ketatkan valve, blow angin pada brek (moto saya gna disk brek, oleh itu adah habuk y tertnggl pada pad brek itu).. dan suma "value add service" percuma.. ada sesetengah kedai moto y saya pergi tidak menyediakan perkhidmatan ini.. bila diminta barula nak wat... disebabkan itu, saya pergi bengkel lain.. heee...

Setelah selesai, suma sekali RM 80... RM65 utk spoket RKM dan RM15 utk cuci karburator moto yang tersumbat (no wonder timing tinggi ngan minyak cpat abis)... heeee...

Sekian...
moral of the story:
  •  Semakin tinggi ilmu yang kita ada, kita merendah diri dan selalu membantu mereka yang memerlukan, semakin kita dihormati dari orang yang bodoh sombong..  cerita lebih tapi isi kosong.. 
  •  Perkhidmatan yang baik yang mana memuaskan pengguna menjadikan sesuatu perniagaan itu semakin maju.. (ramai yang tahu perkara ini tapi ada diorng kisah (pnjam ayat dari awek saya... heeee). 

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top