Selasa, 24 November 2009
0 Ulasan

Bagaimana boleh terjebak dalam dunia OSS....

Selasa, November 24, 2009
Ahad pagi yang lalu (22hb Nov 2009.. semalamlah 2...) saya telah berjaya menaiktaraf OS Ubuntu dari 9.04 (Jaunty Jakalope) ke Ubuntu 9.10 (Karmic Koala)... dengan menggunakan fungsi update manager aje.. (nak teroka lebih2 x dan lak.. keje bersepah2... hahahaha)

mengambil msa yang agak lama gakla tuk upgrade... (1000++ fail tuk donlod.. banyak 2).. sepanjang malam saya membiarkan laptop saya idup untuk memastikan proses menaiktaraf berjalan dengan lancar.. bangun pagi da siap dimuat turun dan proses menaiktaraf dijalankan...

Setiap versi baru ubuntu saya update.. sejak terinstall secara tidak sengaja pada penghujung 2008... (guna wubi dan ketika itu versi 8.04 (Hardy Heron).. skrang guna dualboot aje.. heee)

Bagaimana saya  boleh terjebak dalam dunia open source?
saya  telah lama tahu tentang open source dari internet, forum dan sewktu dengannya.. pc di rumah saya juga hampir 70 % menggunakan free ware dari office suite hingga ke antivirus... tapi tidak ke OS yang percuma kerana masih belum bersedia untuk berpindah ke sana...

Pada suatu hari di suatu forum ada sorang member ni menyarankan untuk menginstall wubi.. satu perisian yang diinstall ke dalm windows tetapi kita boleh akses ubuntu dari situ.. tidak perlu repartitioning dan sewaktu dengannya.. jika da bosan boleh uninstall terus dari add/remove... x yah format...
saya pun menggunakan wubi tersebut sehingga bulan 6 tahun 2009...  dan ketika itu wubi yang saya guna crash... (bantai defrag hdd trus crash wubi.. x jmpa da...wakakakka).. Disebabkan bengang y teramat sngt.. bulatkan tekad... tetapkan azam trus masukkan cd ubuntu 8.04 dan trus buat dualboot.. Alhamdulillah.. x susah rupanya nak wat dualboot.. senang aje... huhuhu... sehingga sekarang saya metakkan 50gb tuk linux ubuntu dan selebihnya tuk windows (kes kaki gamela nie... huhuhu)

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top