Sabtu, 2 Julai 2011
0 Ulasan

Tidakkah kamu mahu berfikir? (3)

Sabtu, Julai 02, 2011
 Pernahkah kita terfikir proses pembelajaran adalah sepanjang hayat sama ada secara formal mahupun melalui pengalaman. Setiap hari pasti akan ada perkara baru yang akan kita pelajari sama ada kita sendiri sedar ataupun tidak . Majoriti mengetahui antara amalan yang tidak akan putus selepas kita mati adalah ilmu yang bermanfaat.


Metafora mengenai ilmu sering digambarkan seluas lautan yang luas dan ilmu yang kita dapat hanyalah beberapa titisan air daripada jari telunjuk yang di masukkan ke dalam air laut tersebut. Seluas - luasnya lautan itu adalah ilmu Allah dan kita hanyanya mendapat sedikit dan tidak pun sampai seliter.

Sejauh mana ilmu yang telah kita perolehi digunakan dan diajar sebaik-baiknya? Adakah dengan memberikan ilmu tersebut secara percuma ataupun dengan mengenakan sedikit bayaran sebagai cagaran untuk memberikan ilmu tersebut kepada mereka yang jahil? Terpulang kepada individu tersebut. Jika mendapatkan ilmu tersebut dengan membayarnya, saya tidak rasa ianya satu kesalahan jika caj tertentu diambil sebagai upah mengajar dan mereka lebih suka jika diberikan secara percuma dan yang paling penting adalah keikhlasan dalam mengajar.


p/s: Adakalanya kedekut ilmu merugikan diri sendiri agama bangsa dan negara.

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top