Ahad, 17 April 2011
3 Ulasan

Tips Berhenti Merokok.. Lagi?

Ahad, April 17, 2011
Terlalu banyak tips untuk berhenti merokok berada di internet samada laman web berkaitan kesihatan mahupun laman web kementerian kesihatan sendiri. Mungkin berkesan kepada diri perokok yang hendak berhenti merokok ataupun tidak memberi kesan sedikit pun.Mungkin sedikit tips ini boleh membantu mereka yang hendak berhenti merokok secara perlahan-lahan tanpa memerlukan terapi nikotin. Jika anda menggunakan terapi nikotin untuk berhenti merokok. Syabas saya ucapkan dan teruskan usaha anda.

Disiplin!
Disiplin kunci utama untuk berhenti merokok, jika tidak ada disiplin, anda tidak akan ke mana-mana dan anda tidak akan dapat berhenti merokok sepenuhnya.

Sebab berhenti merokok?
Setiap apa yang berlaku selalunya akan ada sebab walaupun ada sesetengah perkara berada diluar logik akal. Pastikan jika anda ingin berhenti merokok anda mempunyai sebab yang kuat. Sebagai contoh seorang lelaki yang berkeluarga berhenti merokok kerana anak-anaknya dan isterinya. (cuba tengok iklan niquitin, diakhir iklan tersebut ditunjukkan sebab mengapa dia berhenti merokok)

Jangan merokok ketika..


Anda baru selesai makan
Nikmat terbaik ketika merokok adalah selesai makan. Bukan mudah hendak meninggalkan tabiat ini. Tetapi tidak salah untuk mencuba.

Anda hendak ke tandas
Nikmat ini pun terbaik juga. Macam-macam alasan ditampilkan seperti memudahkan ketika proses memerut (boleh ke macam tu?) dan juga katanya hendak menstabilkan "aroma semerbak" yang wujud ketika proses itu berlaku.(macam ini pun ada juga yer)

Sokongan dari orang tersayang
Bab ini agak kritikal, para isteri jangan pernah ada rasa jemu menasihati suami untuk berhenti merokok. Para suami janganlah masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Cubalah untuk berubah. Bukan untuk orang lain tetapi untuk kebaikan diri juga.

Tetapkan bilangan rokok yang hendak dihisap dalam sehari
Bab ini yang agak melecehkan sedikit sebab selama ini para perokok tidak pernah menetapkan berapa batang rokok dihisap dalam sehari tetapi berapa kotak rokok dihisap dalam seminggu! (Jauh bebenor target tu) Cuba tetapkan dalam sehari merokok hanya 5 batang atau 7 batang sehari. Jika telah sampai 7 batang sebelum waktu anda tidur dimalam hari. Sila jangan merokok. Esok baru merokok dalam kuantiti yang sama. DISIPLIN sangat penting untuk merealisasikan tips ini.

Kepada yang tidak merokok
Jika anda hendak merokok, cuba tips yang saya telah sampaikan bagaimana hendak menjadi seorang perokok yang kaya. Semoga bermanfaat. (Bukan untuk menggalakkan orang merokok tetapi menyimpan duit.. ehehe)

p/s: Bukan mudah nak buang tabiat nikotin ini.

3 Ulasan:

Unknown berkata...

abah kite mang susah tol untuk berhenti :( tak kire la mcm mane pun orang nasihtkan die..kena marah ag ade..hueee

neway nk pinjam entry ni..nanti kite backlink kan pada kamu

Unknown berkata...

http://miszsheyla.blogspot.com/2011/04/tips-berhenti-merokok.html

ArericH K. berkata...

eheh.. thanks misz sheyla.. sekadar berkongsi pengalaman nak berhenti merokok.. masih lagi berusaha.. bkn snang woo.. x tipu.. serius nie..

 
Toggle Footer
Top