Sabtu, 15 Januari 2011
2 Ulasan

Dunia IT ~ Panduan asas penjagaan perkakasan komputer riba

Sabtu, Januari 15, 2011
Creditz to Washington DC Laptop Repair
Penggunaan komputer riba semakin meluas dengan harga yang amat berpatutan dan ramai yang sedia maklum mengenai harga untuk membaiki komputer riba bukanlah murah. Oleh yang demikian sedikit tips penjagaan komputer riba untuk rujukan bersama:

  • Sila buka bateri pada komputer riba anda jika anda menggunakannya dalam tempoh masa yang lama terutama sekali apabila anda menggunakan "adapter".(untuk memanjangkan tempoh hayat bateri).

  • Jika anda selalu menggunakan bateri, pastikan bateri tersebut telah digunakan sepenuhnya sehingga bateri hendak habis, baru dicaj semula. (Boleh digunakan jika jarang menggunakan bateri kerana jika tidak digunakan, bateri pun boleh rosak sebab tidak digunakan).

  • JANGAN suka meletakkan komputer riba di atas sesuatu yang lembut (seperti tilam, bantal dan sewaktu dengannya) kerana akan mengakibatkan kerosakan yang teruk kepada komputer riba tersebut kerana "overheat" (Cuba bayangkan diri anda ditekup dengan bantal. Bagaimana rasanya?).

  • Jika anda berani, bolehlah buka bahagian bawah komputer riba untuk membersihkan habuk-habuk yang terperangkap di dalamnya. (Jika ada waranti, jangan pandai-pandai pula buka, saya tidak akan bertanggungjawab di atas kesilapan tersebut).

  • Dengan sedikit tambahan kewangan, anda boleh membuat "extended warranty" ke atas komputer riba anda dan ia bergantung kepada jenama komputer riba anda. (Anda tidak akan tahu bila komputer riba anda akan rosak, oleh itu sediakan payung sebelum hujan dan sediakan perahu sebelum bah (seperti ayat filem pulak dah)). Akan tetapi ramai penjual komputer riba jarang menceritakan akan kemudahan ini, mungkin strategi perniagaan mereka atau mereka tidak tahu akan kewujudan program ini.

Sedikit info harga "spare part" di kedai potong lowyat (jangan ingat kereta aje ada kedai potong):

lcd/led monitor - RM300 - RM500
papan kekunci - RM300
Leher lcd monitor - RM250 - RM350
inverter - RM70 - RM100
motherboard - RM400 - RM500
bateri komputer riba RM100 - RM200
satu huruf papan kekunci - RM20 - RM30

Perlu diingatkan harga tersebut mungkin berubah dari semasa ke semasa dan mungkin tidak termasuk caj pemasangan apetah lagi model komputer riba tersebut.

p/s: antara peralatan elektronik yang paling sensitif - komputer riba

2 Ulasan:

Eae mie berkata...

hehhe...cian kt my lappy duk ats tilam..ptt asyk padam aje..
tQ..info nie

ArericH K. berkata...

ehehe... jgn wat lagi k... mahal tu kalo nak repair balik..

 
Toggle Footer
Top