Rabu, 5 Januari 2011
0 Ulasan

Edisi karut ~ Cuti sakit punya pasal..

Rabu, Januari 05, 2011

Pada suatu hari, setelah hampir 6 bulan menjalani latihan industri di sebuah syarikat swasta, saya telah pun dijangkiti demam (memang kaw-kaw supervisor bagi kerja.. demam sehari) dan saya pun ke sebuah klinik swasta pada petang hari untuk mendapatkan mc pada hari tersebut (saya demam dan tidak larat untuk ke tempat praktikal). Setelah berjumpa dengan doktor, saya meminta mc untuk satu hari daripada doktor tersebut. Doktor tersebut menengking saya " Kamu baru kerja beberapa bulan dah nak minta mc, macamana nie! umur muda lagi dah pandai minta mc".. Sudahlah demam dapat syarahan percuma dari doktor. Apa punya nasiblah pada hari tersebut.
Bukan sengaja nak minta mc tetapi pelajar praktikal tidak diberi cuti bulanan. Jika ada cuti bulanan sepanjang saya praktikal, sudah tentu saya gunakannya untuk berehat tanpa perlu meminta mc. Disebabkan peristiwa tersebut saya agak fobia untuk meminta mc dari doktor.
Setelah saya bekerja, pada suatu hari saya didatangi demam dan demam saya telah kebah beberapa hari kemudian. Saya ke klinik sekadar untuk berjumpa doktor untuk meminta nasihat mengenai kadar kolestrol, tekanan darah dan sewaktu dengannya. Isu demam dan batuk sekadar sampingan sahaja. Setelah diberitahu yang saya demam dan batuk, doktor tersebut terus bertanyakan kepada saya "nak mc berapa hari nie?". Saya terkedu seketika, senang pula nak dapat mc.Akan tetapi saya menolak pertanyaan tersebut dan sekadar menjawab " Saya cuma nak ubat batuk sahaja, tak perlu kot mc".

Itu antara isu menarik yang terjadi mengenai mc.. aka medical leave ataupun cuti sakit. Ada yang tidak sakit tapi menggunakan cuti sakit sekadar alasan untuk memanjangkan cuti. Sesuatu yang sangat-sangat tidak elok diamalkan. Ianya akan menjadi satu kecurigaan pada pihak majikan ataupun bos apetah lagi jika cuti tahunan belum pun habis, mc telah pun habis. Tidak ke pelik tu. Nak kata dah tua, masih muda lagi. Alasan yang menarik jika mc adalah penyakit cirit-birit. Memang alasan yang terbaik dan selalu digunakan dengan meluas. Jangan sampai terkantoi ambil cuti sakit sedangkan diri tidak sakit, kelak merana diri. Mungkin anda berjaya menipu majikan anda tetapi anda tidak mampu menipu tuhan dan adakah gaji hasil kita menipu itu berkat. Cuti sakit bukan satu hak tetapi satu kemudahan, boleh ditarik bila-bila masa sahaja.

p/s: demam dan batuk disebabkan hujan dan makan daging kambing...

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top