Rabu, 4 Ogos 2010
0 Ulasan

Edisi karut~seni bela diri melayu dalam filem animasi?

Rabu, Ogos 04, 2010

  1. Pernah suatu ketika pada era 90-an Malaysia pernah berbangga dengan filem animasi 2D Silat Lagenda yang mana 5 anak muda mendapat 5 keris peninggalan 5 hang bersaudara dan menggunakan kuasa dari keris tersebut untuk menentang kejahatan. (betulkan saya jika tersilap). 
  2.  Selepas dari filem tersebut, tiada lagi mana-mana animasi (mungkin ada tapi tidak menonjol sangat) yang menonjolkan senibela diri sebagai intipati karya mereka.
  3. Animasi yang menonjolkan budaya ketimuran adat sopan dan suasana kampung telah banyak dipasaran seperti karya lat,upin dan ipin dan sebagainya. 
  4. Tidak seperti dijepun, pasaran animasi mereka sangat besar dan pelbagai genre telah mereka ketengahkan tetapi mereka tidak melupakan warisan dan adat mereka. 
  5. Mungkin genre mereka agak fantasi dan tahyul (diluar akal fikiran) tetapi disebalik unsur-unsur tersebut, mereka masih menyelitkan unsur-unsur kebudayaan mereka seperti anime bleach, naruto, kyo samurai deeper.. sekadar menyebut beberapa animasi yang popular di Malaysia ketika ini. 
  6. Peminat-peminat anime mungkin menyedari (jika mereka peka) akan kewujudan unsur-unsur kebudayaan dari negara matahari terbit ini. Mungkin selepas fenomena upin dan ipin akan ada animasi lain yang setanding dengan silat lagenda. mungkin dalam 3D.
  7. Saya percaya jika silat diketengahkan dalam pelbagai genre, secara tidak lansung menarik minat generasi muda untuk menyertai dan menghayati seni silat yang mana merupakan satu kebudayaan orang melayu yang mana sesetengah silat diambang kepupusan. 

p/s: hebat tak hebat negara jepun yang pernah kalah dalam perang dunia ke-2 tetapi masih mampu menaklukì dunia.

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top