Ahad, 30 Oktober 2011
0 Ulasan

Susah lelapkan mata?

Ahad, Oktober 30, 2011
Pada suatu malam yang hening, si A (bukan nama sebenar) agak sukar untuk melelapkan mata untuk tidur. Pelbagai cara telah dilakukan untuk melelapkan mata akan tetapi agak sukar juga untuk tidur. Jam menunjukkan jam 3 pagi dan akhirnya A terlelap dan jam 5.30 pagi dia terbangun kerana jam loceng telah berbunyi untuk bangun dan bersiap untuk solat subuh dan ke tempat kerja. Produktiviti mulai menurun pada hari tersebut kerana tidak mendapat rehat yang cukup dan mungkin juga lewat ke tempat kerja.

Satu situasi yang akan dan mungkin pernah terjadi pada setiap manusia. Sukar untuk melelapkan mata pada waktu-waktu tertentu. Tidak terlepas pada diri penulis.

Ketika keadaan itu berlaku, penulis mendapati otak terlalu memikirkan sesuatu (kerungsingan atau kerisauan) sehingga sukar untuk tidur. (contohnya: ada temuduga, peperiksaan akhir, mesyuarat penting dan lain-lain).

Pada ketika ini anda memerlukan sehelai pen dan kertas serta cahaya lampu tidur dan sila tulis apa yang ada dalam fikiran anda. Teknologi telefon pintar seperti Android, Iphone dan Blackberry amat memudahkan. Tidak lagi memerlukan pen dan kertas dan hanya memerlukan 1 aplikasi notepad dan anda taip apa yang anda risaukan dan runsingkan serta yang membelenggui fikiran anda. Setelah selesai, simpan segala apa yang anda taip / tulis dan cuba untuk tidur. (Jangan lupa adab tidur.. :)) Keesokan harinya jika berkesempatan anda bolehlah baca balik apa yang anda taip pada malam tersebut.


p/s: Ubat mengantuk adalah tidur.

kredits: toonpool.com

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top