Sabtu, 10 September 2011
One Ulasan

JODOH : A True Story of Truely MFEO (Meant For Each Other) - 1

Sabtu, September 10, 2011

Sahabat aku bernama Yan, seorang jejaka yang amat setia dan menghargai rakan-rakannya. Penyayang dan pelindung keluarganya. Pendidik dan Guru anak - anak muridnya. Aku dah kenal dia lama, kami juga seperti dicipta utk saling bantu dan menyokong satu sama lain. Kebetulan yang amat mendalam bagi kami adalah, aku dan dia dilahirkan pada hari yang sama iaitu 27/12/1984, cuma dia keluar awal and aku lewat skit (aku lupa aturan, agak2nya lar)

Okay, cerita ini bukan pasal aku dan dia. Cerita ini adalah berkenaan dengan dia dan jodoh yang ditetapkan oleh-Nya kepada sahabatku ini. Yan adalah seorang yang percaya pada keupayaan diri dia. Yes, dia ada ramai kawan, Lelaki dan Perempuan, tapi aku mengenali sahabatku ini sebagai Pecinta Wanita yang sejati, banyak juga ilmu dituntut, banyak juga kisah dan pengalaman dikongsi.

Pernah satu ketika, kami duduk menghisap rokok bersama-sama di porch rumah dia, dia berkata

"Wan, sorang-sorang kawan kita dah berumah tangga, Pty dengan Fathin, Apit dengan Najwa, bebudak pompuan kelas kita, Mira, Zura, Marina semua dah kawen kan? what is going on with us?"

aku membalas " well, aku mmg ada banyak mender tak setel lagi, nak mengaji lagi, nak cari kerja tetap, rupa pun takda, tak mcm ko, so aku layankan aja nasib, ada rezeki, ada lah, tapi target aku umur 30 tahun, itu maksimum lar"

"okay gak, 30 tahun, kita anak Disember, so masih muda remaja, aku pun tatau nak pilih mcmana, susahlah" Yan berkata pada aku

"Piii rah, hang punya ayat mmg best, punya ramai awek, lain lar aku". aku membalas, sambil niat nak cepuk2 jer kepala dia nie

"Iya wan...tapi takper lar...so far, kita dua, umur 30 tahun, rilek, enjoy the world, let time decide"
.................

SELANG BEBERAPA MINGGU

Blackberry ku berbunyi.....aku bergegas mencari  disebalik timbunan kertas-kertas journal yang aku donlod dari Emerald.

"Wan, datang umah jap...ada something nak cerita". Yan berkata kepada ku.

"Ko nak apa?, aku nak siapkan paper nie, kang tak sempat nak submit sebelum ke Krabi nie, ko jangan lupa, ko yang beria ajk aku, nie hotel and passport dan siap nie"  aku membalas dengan nada geram.

"Ko datang jer lar, ko jangan riso lar, aku tau ko dah nak siap, mai arr dtg sat, aku buat teh, kita lepak, hisap rokok kat porch depan umah" Yan terus menggesa aku.

"10 minit". itu sahaja balasan aku.

Kemudian, aku segera mengemaskan meja, memakai seluar pendek and t-shirt yang lusuh, wallet dan kunci kereta. "Okay, lets gone"...aku berkata sendirian.
......

 "Hoiiiii Lahanat, Asalamulalaikum, keluar ko wahai cilaka" aku menjerit kuat dengan nada gurauan marah.

"Haaa...Mok (gelaran aku jika dengan dia), Mok jap-jap...masuk jer...pintu tak kunci" Yan menjerit dari dalam.

Aku masuk ke dalam rumah. Aku melihat dia sedang duduk depan laptop, muka pening menyiapkan jadual darjah sekolah dia. Biasalah...Yan adalah Guru Sains sekolah rendah, merangkap Guru mcm Onizuka sekolah tue, bajet otai,wakakakaka

"Mok, jap, bagi siapkan skit jer lagi...." ujar Yan

Aku sekadar senyum dan lepak kat sofa rumah Yan, ternampak juga aku sistem yang digunakan, mcm kompleks, lebih kompleks dari HRMIS aku, Tiba-tiba aku ternampak ada susuk tubuh wanita yang aku kurang kenal, sebab rumah yan dan mcm rumah kedua aku sejak kami sekolah menengah tingkatan 1, sejak Arwah bapa Yan masih hidup lagi. Aku nampak dia sebang menyiapkan teh panas.

Kemudian, Cikgu Noraini  (Mak Yan) keluar dari bilik dan menegur aku

"Wan, ko dah abih belajar ker?" Cikgu bertanya. "

"Belum Cikgu, masih ada 3 Sem lagi". balas aku. dan Cikgu terus ke depan TV bersama-sama anak2 beliau(adik2 yan yang lain)

Yan memandang aku...."Mok jom kuar, isap rokok, aku dah siap" Yan mengajak aku.

"El, Oiii....kami kat luar, jangan lupa antar Teh tue, takkan kami nak telan angin jer". ujar yan dengan kuat dengan nada bergurau.

Aku pelik dan bertanya, sapa yang diajukan pernyataan itu, dan apa maksud dia.

"Okay Wan, aku nak bgtau ko, aku akan bertunang dalam beberapa bulan lagi dan gadis tue, bakal tunang aku" dengan selamba Yan bgtau aku.

Aku lagi pelik. "Buang tebiat ker mamat nie, tetiba ckp pasal tunang2 nie, siap dan ada calon" tanya aku dalam diri.

"Okay...yang mana tue? Yang lama ker?" tanya aku

"Tak, mcmnie ceritanya....." Yan mula berceritera

Yan menerangkan yang pada satu hari, dia membelek-belek FB dan dia terjumpa senarai rakan-rakan lama di MRSM, dan dia ternampak satu nama. Dia terus menelefon dan mengajak "rakan"nya keluar, maklumlah orang single, so Yan practically ada kebebasan itu.

Dan mereka berjumpa dan menghabiskan masa bersama, berbual dan bercerita kisah lama. Yan bercerita yang pertemuan itu membuahkan pertemuan kali ke-2 dan ke-3. Kemudian, Yan semamcm mengisahkan yang seperti dia telah berjumpa dengan jodohnya. Aku mendengar dengan kusyuk.

"Wan, Siyesly, aku tatau perasaan aku, ianya semacam seruan, datang menghentam hati dan pemikiran aku, aku terkedu, dan aku segera buat keputusan yang "Dia" adalah orangnya" Yan bersungguh menceritakan kepada aku

"So, semlm aku tanya mama and nenek, Ely boleh datang umah tak?, Nenek dan Mama ckp okay, lagipun dah lewat, Ely pulak yang memandu, takkan nak dia antar aku kat Rawang and dia balik PJ" Yan meneruskan kisah.

Yan kemudian menceritakan satu perkara pelik yang tak pernah dia lalui, termasuklah ahli keluarganya. Sesudah solat subuh, dia kembali tidur, memandangkan hari itu adalah hari minggu. Tak lama selepas dia melelapkan mata, dia dikejutkan seseorang...

"Yan, Cu, bangun oiii," nenek Yan mengejutkan dia

"Cu, ko tengok, budak tue, nenek terkejut dengar mcm ada bunyi kat dapor, Kak Mas (Pembantu Rumah merangkap "kakak" Yan) ko tak pernah siap awal nie. Nenek nampak dia ngah siapkan teh utk sarapan. Nenek nampak mcm dia goreng cekodok. Pelik nenek, mcm senang dia cari barang and bahan nak buat, mcm ini mmg rumah dia"

Yan terkejut macam tak percaya dan terus bergegas mengintai dapur. Semua telah siap disediakan, cawan dan piring serta Cekodok yang semcm cukup untuk menampung keluarga besar Yan. Semcm dia tahu segalanya.

"Yan, Nenek suka dia, apa lagi yang ko nak" ujar nenek kepada Yan.
..........

"Wan...itu pengalaman aku, dan aku bersyukur pada Allah, sememangnya Dia amat Berkuasa ke atas hamba-hamba-Nya" ujar Yan kepada aku

"Alhamdulillah dude, chit, tinggal aku sorang melangut lar nie, demm" ujar aku kegeraman disamping gembira sahabatku juga gembira.

Dah lama aku tak melihat kegembiraan sebigni ditonjolkan oleh sahabatku ini. Memang ini adalah keputusan yang amat menggembirakan dia.

"Kami dan gi kubur arwah Abah aku, dan aku dah tetapkan Wan, kami akan bertunang dalam sebulan dua nie, dan InsyaAllah kawen tahun 2012, kalo tiada aral melintang" terang Yan kepada ku

"Wan...apa lagi yang aku hendak dalam hidup aku? Alhamdulillah, kerjaya ku terjamin, adik-adik aku dah semakin besar dan boleh berdikari dan Ely berjaya mencuri hati dan blend dalam family aku" tegas Yan

"WAN, APA LAGI YANG AKU HENDAK dan ELY SEMEMANGNYA TERBAIK UNTUKKU, TERCIPTA UNTUKKU"

ayat itu sentiasa terngiang-ngiang dalam kepala aku, sehingga hari ini....

p/s: Who knows where love might be emerged

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------

Pada suatu petang yang dingin (penghawa dingin suhu pusat data, mana tak sejuk yang amat!) , Wan a.k.a Roy (kawan saya) bersungguh-sungguh menyuruh saya membaca kisah benar mengenai rakannya yang telah pun bertemu jodoh. (Mr Roy, anda bila lagi?) Pada asalnya saya memang hendak baca pada malamnya tetapi terlupa selama beberapa hari dan pada dinihari 10/9/11 (1:42am) baru teringat akan pesanan tersebut. (sorry bro, gua memang terlupa sangat..) Teringat sebab ada beberapa isu berbangkit mengenai isu jodoh ini.

Wan a.k.a Roy berkata akan ada beberapa siri cerpen (mungkin akan ada siri 2 dan 3) mengenai rakan baiknya. Setakat ini baru satu yang telah diterbitkan melalui facebook beliau.

Tertanya-tanya pada dia kenapa tidak buat satu blog untuk menyampaikan apa yang tersirat dihati beliau. Dengan selambanya dia berkata "buat blog kena wat marketing, tapi kat fb aku ada 600 kawan yang sedia untuk membaca apa yang aku tulis, so tak ada keperluan untuk buat blog". Sebagai seorang pelajar pascasiswazah dalam MBA, dia lebih arif mengenai perkara ini.

Setelah memohon untuk salin dan tampal kisah kawan beliau, saya menampalkan kisah tersebut dalam blog ini untuk tatapan semua dan di indeks dalam carian Google agar seluruh dunia boleh membaca kisah ini. (Terharu pula membaca kisahnya.. )

p/s: Jodoh kita ada di sekeliling kita, cuma kita tidak sedar pun ianya berada dekat dengan kita.

1 Ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jodoh....

 
Toggle Footer
Top