Isnin, 26 September 2011
0 Ulasan

Kerana RM1..

Isnin, September 26, 2011
Situasi : A (bukan nama sebenar) terjumpa RM1 ditempat simpanan beg di sebuah perpustakaan kolejnya. Tidak diketahui siapa empunya duit tersebut. Dia terus berjumpa staf yang bertugas di perpustakaan tersebut.

A: Encik, saya terjumpa duit orang.
Staf: Duit? Besar ke nilainya?
A: Nie bang duitnya.. (sambil menunjukkan RM1 kepada staf tersebut)
Staf: Kalau RM1, tak payah nak bagitau, letak aje balik duit tu. Tak pun kau ambil aje duit tue.
A: (sentap sekejap melihat respon staf tersebut lalu keluar dari perpustakaan tersebut)

Disebabkan A tidak tahu duit itu kepunyaan siapa, dia meletakkan semula duit tersebut di tempat dia terjumpa duit tersebut sambil berkata dalam hatinya "Semoga tuan empunya duit itu datang ambil balik duit itu".

------------------------------------------

Mungkin ada yang memandang sepi nilai RM1 tetapi nilai RM1 adalah nilai yang paling banyak dalam kotak derma masjid berbanding nilai yang lain. (kira oklah tu, ada juga yang nak derma dari tak menderma langsung) dan tanpa RM1, tidak akan cukup RM1000. 
Perbezaan nilai RM1 juga dikira dipasaraya terutamanya apabila memilih barang, walaupun nilainya murah RM1, ianya tetap dikira. (sangat berkira orang nie sampai beza RM1 pun dikira, belum lagi beza Rm0.01 sen)

moral dari kisah di atas: 
Jujur pada diri anda dan hargailah mereka yang bersikap jujur kerana jujur adalah salah satu sifat Rasulullah S.A.W. dan sesungguhnya mereka yang berbohong adalah sifat mazmumah.

p/s: orang yang suka memandang rendah keupayaan orang lain adalah orang yang rugi


0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top