Isnin, 8 November 2010
0 Ulasan

Tambah Nilai Prabayar - Audit Semula...

Isnin, November 08, 2010


  1. Antara 2 - Samada memasukan nilai prabayar RM10 ataupun RM30 ke dalam telefon bimbit?
  2. Dari segi nilai, RM10 pemenang sebagai nilai yang paling kecil dan mudah dibelanjakan berbanding RM30 (besar nilai tue)..
  3. Dari segi tempoh hayat, RM30 pemenangnya dengan memberikan tempoh selama sebulan berbanding RM10 selama 7 hari. (tidak termasuk pelan prabayar universiti dan sewaktu dengannya).
  4. Dari segi penggunaan, bergantung kepada individu. Ada individu menjadikan prabayar sebagai alternatif kepada sms yang agak mahal jika digunakan pada talian pascabayar (bil)(pengguna prabayar sambilan). Ada individu sememangnya menggunakan prabayar (pengguna prabayar sepenuh masa). Ada juga individu menggunakan prabayar sekadar pakai buang. (sekarang agak jarang kot sebab telah ada had yang ditetapkan oleh kerajaan tetapi masih ada insan-insan sebegini - Mungkin ada alasan tersendiri)(gelarannya.. tidak tau nak gelaran sebagai apa.. kehkehkeh). 
  5. Jika anda pengguna prabayar sambilan, memasukkan nilai RM10 adalah pilihan terbaik daripada RM30 kerana tidak menggunakan nombor prabayar itu secara optimum dan menggunakannya jika perlu sahaja. Tetapi sedarkah wahai pengguna prabayar sambilan, jika anda menambah nilai setiap minggu RM10, anda telah rugi RM10 kerana dalam seminggu ada 4 minggu, anda memerlukan RM 40 untuk memastikan talian prabayar anda sentiasa aktif berbanding jika anda menambah nilai RM30 untuk sebulan. Jimat RM10 - Ka-Ching$$$$
  6. Jika anda pengguna prabayar sepenuh masa, mungkin menaiktaraf dengan menggunakan bil adalah satu alternatif yang terbaik ( jika anda kaki gayut dan jarang menggunakan sms). Tetapi ada juga pengguna bil terpaksa menjadi pengguna prabayar sepenuh masa kerana menggunakannya secara maksimum tetapi hanya mampu membayar pada harga minimum. Oleh itu bersederhanalah dalam menggunakannya, kelak tidak mampu membayarnya kembali.
  7.  Jika anda banyak menggunakan sms dari panggilan, syor kepada pengguna prabayar sambilan adalah sangat-sangat digalakkan. Jika anda banyak menggunakan sms dan panggilan, kurang-kurangkan jika tiada apa-apa kepentingan.
  8.  Saranan saya mungkin tidak sesuai kepada mereka yang menjalankan perniagaan tetapi merupakan seorang pengguna prabayar sepenuh masa. Mungkin salah satu cara untuk mereka berjimat.
  9. Penjimatan RM10 sahaja? Jika RM10 itu disimpan selama 12 bulan, sudah terkumpul RM120. Mungkin tidak banyak RM120 tapi macam-macam perkara boleh dibeli atau digunakan untuk perkara yang anda inginkan. 


p/s: mencari dimana lagi tempat yang boleh dijimatkan....

0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top