Isnin, 21 Februari 2011
2 Ulasan

Dunia IT ~ Mobile Template untuk blogger.com

Isnin, Februari 21, 2011
Apabila membaca pos dari saudara niq berkaitan ngan blog dalam bentuk mobile, saya mula terfikir akan apa yang telah dilakukan oleh beliau. Alangkah baiknya jika blogger ada plug in tersebut yang memudahkan saya dan para pembaca membaca melalui smartphone masing-masing.
Saya bertanya pada pakcik Google mengenai plug in tersebut dan hasilnya memang ada dan agak mudah sebenarnya jika mengetahui caranya.Plug in ini masih dalam pembangunan beta, pasti akan ada pepijat yang boleh dilihat dan dikesan.


Bagaimana caranya hendak mengaktifkan plug-in versi mobile?

  1. Jika selama ini anda log masuk akaun blogger melalui "http://www.blogger.com" ataupun melalui akaun google, sila lupakan seketika dan masuk akaun blog anda melalui url "http://draft.blogger.com" (sila abaikan tanda").
  2. Sila ke Dashboard - Settings -  Email and Mobile tab -  enable the mobile template option dan kemudian save settings.


Dan akhirnya sila cek blog anda melalui smartphone anda dan lihatlah hasilnya. Jika smartphone anda memunyai pengesan kod bar dan kod QR (Barcode and QR Code Detector), anda boleh imbas Kod QR  yang disediakan pada sebelah kanan setting mobile template tersebut.


kreditz to http://bloggerindraft.blogspot.com/2010/12/new-mobile-templates-for-reading-on-go.html

2 Ulasan:

Unknown berkata...

huyooooo..:P

ArericH K. berkata...

ko y bersalah niq.... hahaha

 
Toggle Footer
Top