Ahad, 25 Oktober 2009
0 Ulasan

Disebalik Laman Budaya Rakyat

Ahad, Oktober 25, 2009
Sesuatu yang agak menarik semalam dimana Laman Budaya Rakyat diadakan julung-julung kalinya didataran merdeka.. sesuatu y menarik dimana banyak agensi dibawah KPKK(Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan)turun padang dalam mempromosikan agensi dan jabatan masing-masing.

Agak menarik juga apabila Laman Budaya Rakyat ini menemukan aku dengan seorang rakan sepoliteknik (ada ke istilah nie.. suka suki aku aje menambah perkataan..wawawa) yang kini bertugas dikementerian dan aku bertugas Arkib Negara Malysia dimana dibawah KPKK.. heeee..

agak lama juga bersembang dengan die di sebuah kedai mamak berhampiran masjid jamek sambil makan roti canai dan die makan maggi goreng.. boleh tahan harganya kat situ.. maklumlah kawasan dimana kuala lumpur diasaskan dan kini menjadi tumpuan orang melayu berniaga.. (kawasan Jalan Tunku abdul Rahman, Jalan Masjid India)disamping kemudahan pengangkutan awam (Bas, LRT dan Putra LRT)..

tengah menyiapkan booth yang disediakan

Sambutan agak menggalakkan pada minggu pertama pelancaran Laman Budaya Rakyat (aku x pasti untuk minggu seterusnya akan bertugas lebih masa ke tidak) dimana pendaftaran penyelidik untuk jabatan aku agak memberansangkan dan beberapa soalan diutarakan disamping tayangan video semangat kemerdekaan memberi sedikit impak dalam kehadiran para pengunjung ke kiosk (booth) tempat aku bertugas..

 

persembahan lagu-lagu tradisional


sesuatu yang membuat aku terharu ada ibubapa sanggup menjadi penyelidik semata-mata untuk anak-anak mereka. Mereka sanggup membantu anak-anak mereka dalam menyiapkan projek sejarah (folio, kerja kursus sekolah dan sewaktu dengannya). Aku melihat sendiri mereka mendaftarkan diri menjadi penyelidik secara online sambil dibantu oleh staf yang bertugas. Aku sentiasa berharap agar ibubapa mempunyai inisiatif sebegini dalam membentuk generasi muda yang mempunyai kesedaran sejarah dan akan menjadi patriotik dalam mempertahankan agama, negara dan bangsa.

Kunjungan seorang pelukis ke booth kami menjadikan situasi lebih menarik dimana dia ingin menjadikan beberapa gambar lama sekitar kuala lumpur sebagai satu subjek lukisan yang boleh dijadikan sebagai satu mata pencariannya. satu persoalan diutarakn pada aku adalah "Bolehkah saya melukis semula gambar tersebut? Adakah salah disisi undang-undang?".. aku terkedu sekejap.. aku pun tak tau... oleh itu aku pun cakap kat die.. "saya pun tak tahu bang.. gini ajela bang, kalo ragu-ragu boleh ke tidak apekata abang letakkan tulisan kecil 'adaptasi dari koleksi gambar Arkib Negara Malaysia'.. abg dapat duit, kami pun dapat kredit".. die pun mengangguk-angguk tanda setuju.. mngkin ada sesuatu yang dia fikirkan.


Banyak jugalah pengalaman dan banyak ragam manusia aku lihat sepanjang tempoh Laman Budaya rakyat nie berlansung.. Harap-harap minggu depan lebih ramai lagi yang hadir dan mungkin akan ada satu peluang perniagaan pada para peniaga kita untuk mempromosikan barangan mereka..


0 Ulasan:

 
Toggle Footer
Top