Rabu, 29 September 2010

Edisi sastera ~ Umum vs Spesifik


*Umum - 1. secara keseluruhan (tidak pd atau mengenai yg tertentu sahaja), bersifat menyeluruh, mengenai keseluruhan sesuatu, lwn khusus (khas): perbualan kami bersifat ~ belaka; penjelasan emaknya itu terlalu ~ dan tidak dapat meredakan kegelisahan-nya; pemandangan ~ pemandangan mengenai keseluruhan soal; pd ~nya pd keseluruhannya, ghalibnya, kebiasaannya; 2. khalayak ramai, orang banyak (bukan orang atau golongan tertentu sahaja): sebagaimana yg diketahui ~, di negeri ini cuma ada empat buah akhbar yg menyebarkan siarannya dlm Bahasa Kebangsaan; kepentingan ~ kepen-tingan orang banyak, kepentingan semua orang (tidak terbatas kpd orang atau golongan tertentu); rapat ~ rapat utk orang ramai; 3. berkaitan dgn orang ramai, utk orang ramai; pilihanraya ~ pemilihan (dgn cara mengundi) yg dilakukan oleh semua orang; rumah sakit ~ rumah sakit utk sekalian orang (bukan utk orang tertentu sahaja); 4. sudah diketahui oleh orang banyak, bukan merupakan rahsia lagi, sudah tersiar ke mana-mana: cerita itu sudah ~, tidak perlu diceritakan lagi; 5. biasa terdapat (digunakan dll) di mana-mana, sudah lazim, tidak asing lagi: sudah banyak perkataan Indonesia yg ~ dipakai di sini; seumumnya 1. sekaliannya, seluruhnya, semuanya: pendeknya perkara-perkara yg bersangkut-paut dgn kepentingan kebangsaan ~ diserahkan kpd kerajaan pusat; keten-teraman yg amat dihajati oleh manusia ~; 2. pd kebiasaannya, pd lazimnya, pd umum-nya; mengumumkan 1. memberitahu kpd orang ramai, memaklumkan, menyerantakan: beliau ~ hari ini bahawa pelajaran sains akan diadakan menerusi televisyen; 2. menyiarkan (dlm akhbar dll), menyebarkan: keputusan-keputusan lengkap peperiksaan akan di-umumkan dlm akhbar-akhbar tempatan; 3. menjadikan umum, menjadikan tersebar di merata-rata tempat, melazimkan; keumuman perihal (sifat dsb) umum, sifat menyeluruh (tidak khusus kpd sesuatu): ~ dan kekhususan tiap-tiap satu kemahiran itu tidak sama; ~ fasal-fasal yg terkandung dlm syarat-syarat dan peraturan-peraturan itu; pengumuman 1. perihal (perbuatan dsb) mengumumkan, pemberitahuan kpd orang ramai, pemakluman: kerajaan dijangka akan membuat ~ mengenai pelantikan itu tidak berapa lama lagi; 2. yg diumumkan: ~ dlm akhbar itu ringkas sahaja.

*Spesifik  - khas, khusus, tertentu: karangannya biasa menjadi bahan bagi para guru utk menerangkan istilah- istilah yg ~ bagi dunia keagamaan Islam; kespesifikan perihal (keadaan atau sifat)

*rujukan dari laman sesawang rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mungkin situasi ini sering berlaku dalam kehidupan seharian di Malaysia.
Saya nak makan maggi.. sambil mengambil mee segera jenama cintan dalam almari.
abang, ambilkan pampers budak nie.. sedangkan itu adalah lampin pakai buang.
Mana pula perginya colgate aku nie.. Sedangkan itu adalah ubat gigi.

Mungkin sudah menjadi satu kebiasaan bagi rakyat Malaysia menggunakan jenama tertentu untuk melabelkan sesuatu yang pada asalnya sesuatu yang spesifik menjadi sesuatu yang umum.

Secara automatik jenama yang diangkat dari sesuatu yang spesifik kepada yang umum menjadi popular dan dari segi pemasaran, ia merupakan satu petanda yang baik yang mana pengilang produk tersebut dapat promosi secara percuma.

Mereka tidak perlu bersusah payah untuk membuat iklan di kaca televisyen untuk mengiklan produk mereka. Sudah jimat perbelanjaan mereka dari segi pengiklanan.

Contoh lain, kita tahu radio mempunyai kaset dan perakam, tetapi di negara lain, mungkin radio sekadar radio sahaja dan tidak mempunyai fungsi lain seperti perakam dan kaset. Diceritakan oleh seorangpegawai saya yang ke India dan membawa radio, disana ianya dipanggil radio cassette recorder. Disebabkan pegawai tersebut mengisytiharkan radio, bukan radio cassette recorder, dia terkandas beberapa jam.

Mungkin sesetengah orang menganggap ianya remeh tetapi mungkin juga ia merupakan sesuatu yang besar pada orang lain.

Mungkin juga suku kata yang panjang menjadi alasan bagi mereka untuk mencari alternatif lain bagi melabelkan sesuatu.

Sebagai contoh ubat gigi mempunyai 4 suku kata tetapi dengan menyebut Colgate (jenama produk yang spesifik tetapi dijadikan sesuatu yang umum), hanya 2 suku kata sahaja digunakan.

Sesuatu yang panjang telah pun dipendekkan secara tidak rasmi dan digunakan secara meluas tetapi dalam percakapan harian dan bukanlah digunakan secara rasmi samada dalam penulisan mahupun ucapan. Penat sangat kot menyebut perkataan yang dikategorikan sebagai umum yang agak panjang dari perkataan yang spesifik. suku kata yang pendek dan mudah difahami.


p/s: bukan pakar bahasa. sekadar memerhati penggunaan bahasa sahaja.

Khamis, 16 September 2010

Sinopsis Gagasan Malaysia....


  1. Selamat Hari Malaysia ke-47 saya ucapkan kepada semua warganegara Malaysia.
  2. Pada hemat saya, ramai semakin sedar akan peristiwa 16 September 1963 yang suatu masa dahulu dipandang sepi oleh rakyat Malaysia yang tinggal di Semenanjung Malaysia kerana beranggapan Malaysia merdeka pada 31 Ogos 1957 tetapi ramai yang tidak tahu atau mungkin tertidur semasa kelas Sejarah.. Sabah dan Sarawak merdeka pada 16 September 1963 melalui penubuhan gagasan Malaysia yang ketika itu dianggotai oleh Singapura (telah berpisah pada 9 Ogos 1965) Sabah dan Sarawak. 
  3. Suatu masa dahulu, ketika era Tunku Abdul Rahman Putra sebagai Perdana Menteri Malaya, idea penubuhan gagasan Malaysia dipandang sepi olehnya kerana dengan hanya menggabungkan Tanah Melayu / Malaya dengan Singapura ke dalam gagasan Malaysia bermakna bumiputra tidak menjadi majoriti dalam negaranya sendiri. Kemudian idea tersebut menjangkau ke kepulauan Borneo dan idea yang dipandang sepi oleh Tunku menjadi satu idea yang boleh diterimapakai.
  4. Dengan pengisytiharaan Malaysia, karier politik Lee Kuan Yew terselamat kerana pada tahun-tahun tersebut, karier LKY hampir hancur kerana Parti Sosialis (berfahaman komunis) hampir-hampir berjaya memerintah Singapura. (sudah pasti British tidak mahu wujud Cuba Asia Tenggara dan gagasan Malaysia adalah cara yang terbaik dalam menangani masalah ini). 
  5. Brunei menarik diri dari gagasan Malaysia pada saat-saat akhir (dan merdeka pada tahun 1984 rasanya) kerana pemberontakan dalaman yang dihadapi oleh Brunei yang dikatakan telah didalangi oleh Indonesia!
  6. Penubuhan gagasan Malaysia dicadangkan diisytiharkan pada 31 Ogos 1963 iaitu selepas 6 tahun kemerdekaan Tanah Melayu ataupun Malaya tetapi ditunda pada 16 September 1963 kerana PBB melaksanakan pungutan suara ke atas penduduk Sabah dan Sarawak mengenai kemasukan kedua-dua buah negeri ini ke dalam gagasan Malaysia atas tekanan dari Indonesia dan Filipina. Akan tetapi, Singapura telah pun mengisytiharkan kemerdekaannya pada 31 Ogos 1963 secara unilateral.
  7. Jangan kita lupa idea gagasan Malaysia mendapat tentangan hebat dari Indonesia dan menuduh sebagai neo-kolonisme dan Filipina kerana tuntutan ke atas Borneo Utara (Sabah).
  8. Setelah penubuhan Malaysia, Indonesia memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia dan melancarkan konfrontasi ke atas Malaysia selama 3 tahun tetapi konfrontasi itu telah pun gagal dengan jatuhnya Presiden Indonesia ketika itu Soekarno kepada Jeneral Soeharto melalui satu rampasan kuasa. Hal ini menyebabkan PKI (Parti Komunis Indonesia) terkubur selama-lamanya dan idea Indonesia Raya hanya tinggal idea dan hubungan diplomatik diantara Malaysia dan Indonesia disambung semula.
  9. Kemudian Singapura merdeka keluar dari gagasan Malaysia kerana parti PAP menggunakan isu perkauman dalam pilihanraya dan rentetan daripada itu peristiwa 13 Mei 1969 berlaku.(Apa yang dibimbangi oleh British terjadi juga tetapi tidaklah seperti yang dibayangkan oleh British iaitu 1 lagi kuasa komunis disebuah pulau kecil).
  10. Saya masih tidak pasti akan tuntutan Filipina ke atas Sabah telah digugurkan atau pun tidak tetapi berdasarkan perjanjian pajakan diantara Sultan Sulu dengan Inggeris, diantaranya menyebut "selagi ada bulan dan matahari", bermakna Sultan Sulu kehilangan hak untuk mengambil semula tanah tersebut. Sultan Sulu cuma berhak mendapatkan royalti di atas pajakan itu sahaja.
  11. Kini gagasan Malaysia dianggotai oleh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Terus memacu ke hadapan dan merealisasikan Wawasan 2020. 


p/s: buta sejarah, negara tergadai....

Isnin, 13 September 2010

10%....


  1. 20%... Teringat kisah Encik Penasihat kepada Encik Sadiq Segaraga dalam menyelesaikan masalah kewangan syarikatnya dengan mengorbankan 2 menantunya dalam filem 3 Abdul.
  2. Saya hanya mengambil 10% sahaja. Bukan 20 % dalam cerita entri ini. 
  3. Datuk saudara saya (kira abang ipar nenek sayalah..) berpesan kepada saya.. Simpan 10% dari gaji bersih dan jangan gunakan lansung.
  4. Dengan membuat kira-kira yang mudah.. Jika gaji bersih dalam RM500, simpan RM50 dan jangan usik langsung.
  5. Mampukah anda melakukannya? Itupun jika baki bersih anda RM500. Jika baki gaji bersih dalam RM1000, kena simpan RM100. Sanggup tak? Berfikir 2 3 kali juga tu. Sudahlah kena simpan, tidak boleh diusik lagi. 
  6. Anda boleh usik duit itu, tetapi diusik selepas persaraan atau anda diberhentikan kerja.
  7. Andaikata anda mengatakan yang duit pencen atau epf ada. Anda silap. 
  8. Cukup ke duit epf dan pencen yang anda akan dapat selepas persaraan anda? Jika sekarang gaji anda RM10,000 dan ke atas, saya percaya. Jika sekadar RM5000 ke bawah, saya tidak yakin.
  9. Dengan kos sara hidup semakin naik dan nilai wang semakin mengecil serta bayaran untuk kesihatan yang agak mahal, saya percaya duit epf dan pencen tersebut sekejap sahaja akan habis.
  10. Lihatlah sekeliling anda. Masih ada lagi warga emas yang masih mencari rezeki yang pada hakikatnya mereka sepatutnya berada dirumah dan berehat sambil melayan kerenah cucu dan mengabdikan diri pada tuhan (sepatutnya dari muda lagi.. Jangan tunggu sampai tua, kita tidak tahu bila ajal kita). Mahukah anda menjadi seperti mereka?
  11. Jangan kita leka dengan apa yang ada sekarang, kerana duit, orang boleh jadi gila.
  12. Kita tidak tahu apa yang akan jadi pada masa hadapan. Oleh itu sentiasa siap sedia menghadapi sebarang kemungkinan. Bak kata pepatah Inggeris "Hope For The Best, Prepare For The Worse"
  13. Jika anda stress ketika kerja, cuba lihat buku akaun anda. Hasil simpanan anda sebanyak 10% itu. Saya percaya anda akan rasa lega kerana selepas persaraan anda nanti, akan ada duit simpanan bukan sahaja dari epf / pencen anda tetapi juga dari simpanan 10% anda. Mungkin juga simpanan dari takaful anda yang telah matang.


p/s: Berakit rakit ke hulu, berenang renang ketepian, bersusah-susah dahulu, bersenang kemudian.

Jumaat, 10 September 2010

Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2010/1431H



Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri dari saya dan keluarga kepada rakan-rakan yang mengenali dan rakan-rakan blogger. Semoga raya pada tahun ini akan diabadikan 1 kenangan yang manis dan indah. Jangan berlebih-lebihan pula, kelak akan jadi membazir dan membazir itu sahabat kepada syaitan.

Ikhlas daripada:
ArericH. K

Khamis, 2 September 2010

Semasa~ Apabila makanan yang halal menjadi haram...

  1. Seringkali saya ke bazar ramadhan berhampiran dengan rumah saya untuk mencari juadah berbuka puasa. 
  2. Terdapat 3 kawasan telah diwartakan sebagai kawasan bazar ramadhan oleh pihak berkuasa tempatan. 
  3. Pernah saya berpusing-pusing dikawasan bazar 5x semata-mata mencari juadah yang sesuai untuk berbuka puasa nanti. 
  4. Apa yang agak mengecewakan saya adalah faktor kebersihan masih tidak diutamakan. 
  5. Sesetengah peniaga agak pengotor (minta maaf, agak kasar bunyinya) terutama yang menggunakan telur sebagai bahan utama mereka seperti murtabak, burger dan roti john.. (sekadar menyebut beberapa jenis makanan). 
  6. Tidakkah mereka sedar yang telur yang mereka gunakan masih terdapat calitan najis ayam? 
  7. Adakah ianya sukar untuk membilas kulit telur tersebut? 
  8. Tidakkah mereka sedar yang makanan tersebut telah bercampur dengan sesuatu yang haram? 
  9. Mungkin ada yang yakin ianya dikategorikan sebagai syubhah.. 
  10. Jangan kita lupa Rasulullah S.A.W menganjurkan supaya kita tidak terjerumus ke dalam syubhah yang merupakan sesuatu yang diragui samada halal ataupun haram. 
  11. Jangan anda lupa anda mencari rezeki yang halal yang akan diberikan kepada anak isteri.
  12. Jangan sampai anda mendapat rezeki yang haram kerana menyediakan makanan yang haram walaupun pada hakikatnya ia merupakan bahan yang halal dimakan tetapi cara penyediaan yang salah menjadikannya haram dimakan.
  13. Mungkin ada andaian mengatakan telur telah dibasuh, tetapi diletakkan semula pada kotak telur itu.
  14. Alasan yang agak dangkal, tidakkah menjadi satu kerja yang sia-sia jika anda telah basuh kulit telur itu tetapi meletakkan semula pada tempat asalnya. Mungkin masih ada sisa-sisa najis ayam disitu. Diletakkan semula pada tempat asalnya.
  15. Jika penguatkuasa datang dan memeriksa sendiri keadaanya, tidak keterlaluan saya katakan mungkin banyak gerai akan ditutup.
  16. Mungkin dikatakan agak zalim dan akan ada cakap-cakap yang mengatakan tidak berhati perut, menutup periuk nasi orang tetapi itulah harga yang perlu dibayar jika kebersihan makanan tidak dititikberatkan.

p/s: orang kita terlalu mengambil kisah pasal makanan tetapi terlupa mereka masih tidak terlepas dari rìba.